Besturen en automatiseren in de maritieme sector
Componenten en oplossingen voor offshore bedrijven en scheepsbouwers
De binnenvaart, zeevaart en offshore industrie vormen een belangrijke bron van inkomsten voor landen aan de Noordzee. Niet gek dus dat Nederland met havenstad Rotterdam en België met havenstad Antwerpen een hub van innovatie vormen voor de maritieme sector. Nationaal bekende scheepswerven, baggerbedrijven, transportbedrijven en offshore industrieën zijn slechts een kleine selectie van de bedrijven die activiteiten ontplooien in deze regio.
De innovaties en duurzame transities die hier plaatsvinden zijn alleen mogelijk door nauw samen te werken met spelers die de juiste expertise hebben op specifieke vakgebieden. Samen met andere ondernemingen van Batenburg Techniek zet Batenburg Applied Technologies zich in voor de implementatie van slimme technologieën en systemen waarmee nieuwe processen mogelijk worden gemaakt of bestaande processen worden verbeterd. We ondersteunen de maritieme maakindustrie bij het ontwikkelen van systemen met elektronica componenten, design-in en prototyping.
Oplossingen die de werkplek van operators naar een hoger niveau tillen
Hoewel steeds meer processen digitaal en automatisch worden aangestuurd, benadrukken we ook continu het belang van de menselijke factor in de offshore- en scheepvaartindustrie. In een moderne maritieme werkomgeving waar steeds meer sensoren, camera’s en informatiesystemen worden toegevoegd, is het belangrijk om de operator centraal te blijven zetten. Samen met scheepsbouwers ontwikkelen we ergonomische HMI-oplossingen die het directe werkgebied van de operator comfortabeler en overzichtelijker maken.
De controllers en joysticks van Batenburg Applied Technologies zijn hierin het meest bekende, maar niet het enige voorbeeld. Vanuit het oogpunt van de eindgebruiker stellen we ook ergonomische en duurzame stoelcombinaties samen. We kijken hierbij uitvoerig naar de lay-out van controlemiddelen zoals knoppen, schakelaars en joysticks. Ook integreren we steeds vaker touch display modules in de armconsole van de stoel, waardoor de operator snel toegang heeft tot relevante systeeminformatie.